כיצד נתכונן לראיון עיתונאי?

  1. התכונן. התכונן. התכונן. אמרתי להתכונן? כפי שלא מגיעים לבחינה, לדיון בבית משפט, ראיון עבודה, או לכל סיטואציה אחרת מבלי להתכונן, כך גם לראיון עיתונאי לא מגיעים ללא הכנה וסימולציות מעשיות. "אבל אני רק אמור לדבר על העבודה שלי? מה הבעיה"? ישאל המרואיין הלא מנוסה. אז נכון, הכוונה היא לדבר על נושאים שבהם אנחנו שולטים, אז למה צריך להתכונן? הסיבה היא שלמילה יש כח רב וטעויות בניסוח או פליטת פה עלולות לעלות לנו ביוקר. ויש לכך אין ספור דוגמאות. אם הילארי קלינטון בעימות מול דונלד טראמפ, ציינה כי התכוננה לקראתו – כפי שניתן לצפות ממי שמעוניין להיות נשיא ארה"ב – אז גם אתם יכולים ואף צריכים לעשות זאת. זיכרו, כי גם העיתונאי מתכונן לראיון. הוא ייקרא ראיונות שלכם מן העבר, אולי ידבר עם קולגות, עובדים או מתחרים. הוא יגיע עם שאלות מוכנות, וחלקן עשויות להיות קשות, מפתיעות או לא נעימות.
  2. ודאו שמטרת הראיון העיתונאי ברורה לכם ומנחה אתכם במהלכו. לא מתראיינים סתם כך ללא מטרה. החשיפה התקשורתית אמורה לשרת מטרה עיסקית, חברתית או אחרת.
    מרבית הראיונות והכתבות שאנו קוראים נולדו כתוצאה מטריגר. לעתים קרובות, זוהי יוזמה של המרואיין, אשר מבקש להעביר מסר, לקדם מכירות, להשיק מוצר, להזים שמועות שליליות על החברה בראשה הוא עומד וכיוב'. לא בכל יום מתראיינים לתקשורת וצריכה להיות לכך מטרה ברורה ומוצדקת.
  3. הגדירו את המסרים שלכם. מה אתם רוצים להגיד? איזו תדמית אתם רוצים לשדר, בנוגע אליכם, בנוגע לחברה או למוצר? למי אתם מדברים? לקוחות פוטנציאליים? לקוחות קיימים? בעלי מניות? רגולטורים? עובדים? שותפים עסקיים?
  4. הימנעו מהפתעות. הכינו נקודות לשיחה, והתכוננו לשאלות הקשות. הכינו את הנקודות שחשוב לכם להגיד, נסחו משפטי מפתח חשובים, וחשוב ביותר: התכוננו לבלתי צפוי. איך עושים זאת? נסו לשער מה יהיו השאלות והכינו עבורן תשובות, אל תחששו משאלות "קשות" או לא נעימות. סיטואציה של ראיון עיתונאי אינה טבעית ויכולה להיות מלחיצה. עדיף לחשוב מראש על התשובות ולא להיות מופתע.
  5. היו מעניינים, וספקו מידע בעל ערך חדשותי. דאגו שתהיה אמירה. חישבו מראש מה אתם רוצים שתהיה הכותרת של הראיון.
  6. הפגינו שליטה בחומר. מספרים ונתונים הם אלמנט משמעותי בסיקור העיתונאי. דאגו להגיע עם נתונים עדכניים. אם מדובר בטכנולוגיה חדשה, הכירו אותה היטב, התכוננו בסיוע איש מקצוע לפני הראיון. במידת הצורך, הציעו למראיין חיבור לאיש המקצוע הרלבנטי בחברה, על מנת להשלים מידע שביקש.
  7. אימרו אמת או שיתקו. החלטתם להתראיין? עליכם להתחייב לעצמכם ולקהל שלכם שמה שאתם אומרים הוא אמת. יש לכם משהו להסתיר? אולי עדיף לוותר על הראיון. תפקיד העיתונאי להגיע לאמת. עיתונאי טוב גם יבדוק את התשובות שקיבל. שיקרתם או טעיתם בנתונים? זה עשוי להתגלות והמבוכה תהיה גדולה.
  8. שימרו על כבוד הדדי. יחסי כבוד הדדי הם בסיס סיטואציית הראיון. נכון, יש מראיינים שמעוררים אנטגוניזם (אבל גם מרואיינים) ומכעיסים עם שאלות שנראות למרואיין קנטרניות. בחלק מהמקרים מדובר בטקטיקה שמטרתה לערער את השליטה העצמית של המרואיין, ולהביאו לפליטות פה. וזה מוביל לנקודה הבאה.
  9. הפגינו שליטה עצמית וגישה חיובית. באתם להעביר מסר. אל תשכחו מהי המטרה שלכם. בואו בגישה חיובית והיו חייכניים. גם כשהשאלות קשות או לא נעימות.
  10. אוף רקורד. כל מה שנאמר בראיון הוא לציטוט, כלומר, יכול להיכתב או להיות משודר, כולל שיחות לפני או אחרי הראיון. אם יש משהו שאתם מבקשים שלא ייכתב, אימרו זאת במפורש (לפני שנאמר) או טוב יותר, הימנעו מלומר זאת. עדיף להמעיט בבקשות מסוג זה ולהגיע נקיים ושקופים לראיון.
  11. לא חייבים לענות לכל שאלה. זו אינה חקירת שב"כ, ובמידה שאינכם יודעים מהי התשובה לשאלה כלשהי, או סבורים שתשובה תסבך אתכם, עדיף לא להשיב, או להציע לבדוק את הנושא ולחזור אל העיתונאי מאוחר יותר.
  12. הראיון לא נגמר עד שהוא נגמר. גם אחרי שמכשיר ההקלטה נסגר, והראיון הסתיים, דברים שתאמרו עשויים להיות מצוטטים. קחו בחשבון.
  13. לא מלכלכים על מתחרים. תמיד עדיף שתדברו על עצמכם, על הישגי החברה, מה אתם עושים למען אחרים וכיוב'. התמקדו במה שאתם טובים בו ולא במה אחרים פחות טובים.
  14. יש לכם מסר שחשוב שלא יושמט? חיזרו עליו כמה פעמים, ואף ציינו בפני העיתונאי שהנושא מהותי עבורכם.
  15. הנושא בו עסק הראיון מורכב ? אתם רוצים לוודא שהאמירות שלכם ברורות? אתם יכולים לשלוח אחרי הראיון טקסט קצר עם עיקרי האמירה שלכם לכתב, או אם מדובר במספרים – שילחו אותם בכתב למניעת טעויות סופר.
  16. דאגו שהצילומים המלווים את הראיון יהיו מכובדים ורלבנטיים לנושא. לא רק מה שאתם אומרים חשוב, אלא גם איך אתם נראים, מה אתם לובשים והיכן אתם מצטלמים. מנכ"ל של חברה שמרבית עובדיה משתכרים שכר מינימום – עדיף שלא יצטלם על יאכטה. ההקשר של הצילום גם חשוב. הקדישו מראש מחשבה לצילום והציעו סיטואציה מתאימה. אם הראיון מקצועי, אז עדיף להצטלם בקונטקסט מקצועי: במשרד, על יד פס הייצור, בשטח עם קהל הלקוחות, לצד גרפים המצביעים על ביצועי החברה וכיוב'. הלבוש יהיה רשמי, לא גופיות ולא מחשופים, כי אתם רוצים שיתייחסו אליכם ברצינות.
, ,
פוסט קודם
כשהפוסטים בפייסבוק הופכים לידיעה בעיתון
הפוסט הבא
תגובה לעיתונות: עשה ואל תעשה

פוסטים קשורים

Leave a comment?:

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

תפריט