מה עושה יועץ התקשורת בארגון ?

באחרונה יצא לי לנהל שיחות עם כמה עתונאים לשעבר שעברו במהלך השנה-שנתיים אחרונות ל"צד השני", לעולם יעוץ התקשורת. מעתונאים שפועלים למען חשיפת מידע והבאת סיפורים, הם מצאו עצמם בצידו של הלקוח, בתפקיד יועצי תקשורת, בצידה של החברה המסוקרת. לעתים קרובות, באותו התחום ממש בו פעלו כעתונאים.

לשאלתי, "איך המעבר?" , התגובה הנפוצה היא "וואו, לא ידעתי שכך זה עובד, לא הערכתי את תפקידו של יועץ התקשורת קודם לכן".

עתונאים נוטים לחשוב שעבודת יועץ התקשורת , "היחצ"ן" מתמצית בשיחת טלפון לעתונאי, הצעת ראיון או נושא לכתבה, ואולי לפני ראיון עתונאי, קיום תדרוך בסגנון "אל תגיד this and that".

אז לא. זה הרבה מעבר לכך:

  1. איש אמון. תפקיד יועץ התקשורת להיות איש אמון הניצב לאורך זמן לצד הנהלת החברה. הוא בעל ידע והבנה של עולמו המקצועי של הארגון, ומכיר את הDNA שלו. הוא מעורב ומיודע בתהליכים שעובר הארגון, בכל צעד שעושה החברה ושיש לו השלכות על קהלים ומה שמכונה "בעלי העניין": לקוחות ולקוחות פוטנציאליים, עובדים, בעלי מניות, משקיעים, מתחרים, מקבלי החלטות רלבנטיים דוגמת רגולטורים, ועוד.
  2. ייעוץ למקבלי ההחלטות. יועץ התקשורת צריך להיות מחובר לאסטרטגיה העסקית של הארגון ולמקבלי ההחלטות הבכירים, ולהביא את הידע והניסיון שלו אל השולחן. תפקידו להוביל ביחד עם ראשי החברה את האסטרטגיה התקשורתית של הארגון הנגזרת מזו העסקית, ולשקף למקבלי ההחלטות את משמעויות החלטותיהם, בין היתר, בהיבט התקשורתי. לעתים, מקום יועץ התקשורת לעמת את מקבלי ההחלטות עם השלכות החלטותיהם, גם אם זה לא נעים.
  3. בניית אסטרטגיה תקשורתית ומסרי הארגון. יועץ התקשורת צריך לסייע בבניית תהליכי שינוי, ולבנות את מערך המסרים הנדרשים לתקשור החלטות ומהלכים לקהלי היעד של הארגון. הוא מפיק תכניות אסטרטגיות הנגזרות מהאסטרטגיה העסקית של הארגון, שלעתים גם הוא שותף לגיבושה, מסייע לארגון להבין את סביבתו העסקית, האקלים החברתי-תקשורתי, פוליטי ועוד. למעשה, חלק ניכר מזמנו נמצא יועץ התקשורת מאחורי הקלעים, ולעתים, רק נתח קטן ממנו הוא בקשר עם עתונאים או מטפל באייטמים ותגובות.
  4. סינרגיה של ערוצי השיווק, הפרסום והתקשורת. יועץ התקשורת חייב להיות מחובר לכלל הפעילות השיווקית והפרסומית של הארגון. כי אחידות במסר היא אלמנט חשוב ומשמעותי ביותר. אי אפשר שבעמוד הפייסבוק יאמר או ינהג הארגון באופן שונה מהנאמר בישיבות עם העובדים, או לקוחות, או שונה מקמפיין החוצות הפרסומי. בארגונים גדולים מקובל שיועץ התקשורת הינו חלק מצוות תקשורת המונה את המנכל, מנהלי השיווק והדיגיטל וכיוב', והם עובדים בתיאום מלא, כולל ייזום מהלכים רוחביים חוצי מדיה. הדבר נכון במיוחד בעת משבר, אז התיאום קריטי. לעתים קרובות יועץ התקשורת הוא האחראי על התיאום בין כלי הגורמים והמסרים.
  5. תקשורת פנים ארגונית. ליועץ התקשורת, בהיותו מומחה לתקשור מידע ומסרים, יש מקום גם בהחלטות הנוגעות פנימה לארגון, ובהעברת המסרים לעובדים והנהלת הארגון, בתקשורת הפנים ארגונית.
  6. ניהול משברים. משברים רבים בארגון יכולים להפוך ברגע למשברים תקשורתיים. שיחת הטלפון הראשונה או השניה במקרה משבר עסקי תהיה ליועץ התקשורת. משבר יכול להיות תביעה משפטית, תלונה של לקוח בפייסבוק שהתעצמה לכדי צונאמי תקשורתי, שמשליך על מחיר המניה או גורם לנטישת לקוחות. זו יכולה להיות התבטאות של בכיר בארגון, שינוי בתמחור או בשירות ללקוחות, שלא תוקשר היטב, ועוד. תפקיד יועץ התקשורת להיות ערוך למקרי משבר, ולהגיב במהירות ולנסות לצמצם את השלכותיו ככל שניתן. במקרה הצורך, מקומו של יועץ התקשורת הוא לשכנע את החברה לשנות מדיניות, להתנצל בפני לקוחותיה, או לנסות להסיט את האש לכיוון אחר.
, ,
פוסט קודם
תגובה לעיתונות: עשה ואל תעשה
הפוסט הבא
11 טיפים לבחירת יועץ תקשורת

פוסטים קשורים

Leave a comment?:

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Fill out this field
Fill out this field
יש להזין אימייל תקין.
You need to agree with the terms to proceed

תפריט